آشنایی با هنر تریکو بافی

آشنایی با هنر تریکو بافی

هنر تریکو هم خانواده قلاب بافی می باشد. برای بافت با تریکو باید از قلاب های مخصوص کاموای تریکو استفاده شود که دارای سایز بزرگ تری نسبت به قلاب های بافت با کاموای معمولی هستند.

حوریه حنیف زاده

تریکو بافی چیست؟

هنر تریکو هم خانواده قلاب بافی می باشد. برای بافت با تریکو باید از قلاب های مخصوص کاموای تریکو استفاده شود که دارای سایز بزرگ تری نسبت به قلاب های بافت با کاموای معمولی هستند. با این حال برای بافت گره های درشت تریکو، نمی توانید از قلاب معمولی استفاده کنید. قلاب های تریکو بافی از میل بافتنی و قلاب معمولی بزرگتر هستند و عرض های متفاوتی دارند. انتخاب اندازه قلاب به محصول شما و البته ضخامت نخ تریکو نیز بستگی دارد.

معمولا شروع یادگیری تریکوبافی در گام مقدماتی با سبدهای نظم دهنده شروع میشود و پس از آن میتوانید در گام پیشرفته وسایل بزرگتر همچون پاف، پادری و حتی کیف ببافید. یکی از دلایل جذابیت این هنر برای هنردوستان، بافت سریع و سرعت بالای اتمام کار نبت به کاموا و نخ های ریزتر است.

حتما هنگام جستجوی دست سازه های هنری در فضای مجازی، با تریکو، این محصول خوش قیافه و متفاوت با بافت درشت مواجه شده اید. تریکو نوعی دوخت است که در آن نخ ها را به صورت دایره ای یا به اصطلاح تار عنکبوتی، به هم پیوند می دهند. تراکم این بافت بالا نیست و طراحی آن درست مانند تار عنکبوت از یک نقشه معین پیروی می کند.

نمای کلی محصول در نهایت شکلی منظم با بافتی همنواخت و درشت دارد. تریکو بافی هنر ساده ای است که با یادگیری ترفندهای آن از آموزشگاه خیاطی یا کلاس تخصصی به سرعت می توانید محصولات تریکو زیبایی ببافید.

شناخت وسایل مورد نیاز تریکو بافی

برای اینکه به طور جدی شروع به یادگیری هنرهای دستی کنید، بهتر است ابزار و وسایل مورد نیاز و اصطلاحات تخصصی هنر مورد نظرتان را به خوبی بشناسید و با کاربردها و اهمیت آن ها آشنا شوید. فرایند آشنایی با ابزار و اصطلاحات یک هنر، از شما یک هنرمند حرفه ای و کاربلد در حوزه خودتان می سازد.

برای مثال اگر یک خیاط حرفه ای از اصطلاحات خیاطی آگاهی نداشته باشد، برای مشتری چندان قابل اعتماد نیست. تریکو بافی هم اگرچه یک هنر تازه در دنیای امروز است، اما اصطلاحات و ابزارهای مخصوص خود را دارد که با شناختن آن ها، می توانید سرعت کار خود را بیشتر کنید و البته اعتماد به نفس بهتری داشته باشید.

توصیه می کنیم از ابتدا ابزار با کیفیت و استاندارد تهیه کنید که هم ماندگاری بالایی داشته باشند و هم کار را حرفه ای تر شروع کنید. تریکو بافی به لوازم کمی نیاز دارد که در ادامه، آن ها را به شما معرفی می کنیم.

کاموای ضخیم یا نخ تریکو، اولین شرط زیبایی محصول

بافت تریکو با تراکم کم انجام می شود و نتیجه، یک محصول با بافت درشت است. به همین دلیل کامواهای نازک برای این دوخت مناسب نیست. عرض کاموا می تواند با توجه به محصول نهایی شما تغییر کند. به طور کلی بهتر است نخ های تریکو، عرضی بیشتر از 10 میلی متر داشته باشند. به این نخ مخصوص تریکو، کاموای تریکو نیز می‌گویند.

از طرفی در نظر داشته باشید که بافت تریکو با قلاب صورت می گیرد و نخ ها باید در طول بافت، از گره های ایجاد شده به راحتی عبور کنند تا باعث ایجاد کشش و شکل نا مناسب نباشند. به همین خاطر سعی کنید از نخ هایی با لطافت بیشتر استفاده کنید تا هم انرژی کمتری مصرف کنید و هم محصول یک دست و زیباتری داشته باشید.

قلاب تریکو بافی، مهم ترین ابزار کار

هنر تریکو هم خانواده قلاب بافی است. با این حال برای بافت گره های درشت تریکو، نمی توانید از قلاب معمولی استفاده کنید. قلاب های تریکو بافی از میل بافتنی و قلاب معمولی بزرگتر هستند و عرض های متفاوتی دارند. انتخاب اندازه قلاب به محصول شما و البته ضخامت نخ تریکو نیز بستگی دارد.

کفی های تریکو بافی، نقشه راه بافت

شروع هنر تریکو با بافت سبد است و اصلا یکی از مهم ترین دلایلی که افراد به تریکو علاقه مند می شوند، بافت سبدهایی در اندازه و کاربری های متفاوت است. یکی از ابزاری که در بافت تریکو و به ویژه برای بافت سبد از آن استفاده می شود، کفی های تریکو بافی است.

کفی تریکو در حقیقت صفحه های چوبی در اندازه ها و شکل های هندسی متفاوت هستند. روی این صفحه ها که مانند الگو در آموزش خیاطی عمل می کنند، نقشه های متفاوتی درج شده که به شما برای بافت راحت تر کمک می کند.

آیا برای بافت تریکو نیاز به یادگیری هنر قلاب بافی داریم؟

قلاب ابزار اصلی بافت محصولات و سبدهای تریکو است. با این حال اگر کار با قلاب را یاد نگرفته اید، لازم نیست پیش از شروع تریکو به فکر یادگیری قلاب بافی باشید.

هنر تریکو برای افرادی که با قلاب بافی آشنایی دارند راحت تر است، اما قلاب بافی اصلا پیش نیاز تریکو بافی نیست. از طرفی به دلیل ضخامت نخ ها، محصول تریکو خیلی سریع تر از قلاب بافی به نتیجه می رسد و ترفندهای کمتری دارد. به نظر می رسد که به همین دلایل، تریکو در سال های اخیر بسیار محبوب تر شده است.

مرداد 4, 1401

منوی دسته بندی خود را در مسیر: "سربرگ ساز > چیدما موبایل > عنصر منوی موبایل > نمایش و مخفی کردن > انتخاب منو " تنظیم کنید
سبد خرید

دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اشتراک گذاری

Pinterest
Facebook
Twitter
LinkedIn
Telegram